Undersøg havniveaustigninger - er der forskel på om is på land eller is i havet smelter?

I denne undersøgelse udforsker du, om smeltende gletsjere og smeltende havis har betydning for verdens havniveau.  

Vi anbefaler, at du læser om hvordan havniveauet stiger, når isen smelter på land inden undersøgelsen. Du kan også supplere med en anden undersøgelse: "Et varmt hav fylder mere", hvor du undersøger en anden årsag til at havniveauet stiger, når klimaet bliver varmere.

  

Overblik over undersøgelsen:

Hvad? Aktivitetstype Tid
Aktivitet 1 Indfrysning af isterninger

Forberedelse, modellering

5 min.

Du bør udføre aktiviteten 12-24 timer inden næste aktivitet.

Aktivitet 2 Undersøg havniveauet når isen smelter  Undersøgelse, modellering 60 min.
Aktivitet 3 Arbejdsspørgsmål Perspektivering 30 min.

Du kan finde flere idéer til, hvordan du kan udvide undersøgelsen for neden på siden. 

 

Udstyr til indfrysning af isterninger 

  • Fryser 
  • Isterningepose 
  • Postevand 
     

Udstyr til havniveau-undersøgelse 

  • Isterninger (ca. 2 x 10 stk.) 
  • 2 ens bøtter med låg 
  • 2 ens gennemsigtige kar (karrenes bundareal bør ikke være mere end ca. 3 - 4 gange så stort som bøtternes bundareal) 
  • 2 sten, der passer i hver sin bøtte 
  • Vandkande med koldt vand (ca. 2 liter) 
  • Postevand 
  • 1 vandfast pen 
  • 1 lineal 
  • 1 lampe med en gammeldags glødepære/halogenpære eller en bredspektret pære beregnet til terrarier, 50 – 60 W (eller naturligt sollys) 
Billedet viser udstyret, der skal bruges i undersøgelsen
Udstyr, der skal bruges i undersøgelsen

 

 

1. Indfrysning af isterninger 

  • Hæld postevand i en isterningpose og læg den fladt i fryseren til næste dag, så vandet er frosset.

2. Undersøg havniveauet, når isen smelter 

I denne aktivitet skal du lave to meget enkle modeller af Jorden: Begge modeller består af ét hav og ét kontinent (altså landjord). I den ene model placerer du en ”gletsjer” på landjorden. I den anden model placerer du ”havis” på havet. 

Is på landjorden vs. is på havet 

  • Læg en sten i hver af bøtterne og fyld den helt op med vand. Sæt låget på. Tjek at låget er tæt. De fyldte bøtter er dine to kontinenter. 

  • Vend bøtterne på hovedet og stil dem i hvert sit kar. Karrerne skal senere rumme dine to have. Markér karrene med henholdsvis ”A” og ”B”. 

Her vises hvordan et kontinent (sten) lægges i hvert sit kar
Et "kontinent" stilles i hvert sit kar

  • Fyld vandkanden med koldt vand og find alt udstyret frem. Tag isterningerne ud af fryseren som det sidste. 

  • Læg det samme antal isterninger i hvert sit kar.
    • I kar A skal du lægge isterningerne oven på bøtten (dit kontinent).  
    • I kar B skal du lægge isterningerne i bunden af karet (dit hav).  

Her vises kontinenterne i kar, hvor der nu er tilføjet isterninger (havet)
Isterninger lægges i
  • Hæld koldt vand i begge kar, så vandstanden og temperaturen er den samme i karrene. 
    • Start med kar A. Hæld godt med vand i, men ikke mere end, at isterningerne (gletsjeren) stadig ligger tørt på bøtten.
    • Fortsæt med kar B. Hæld op til samme niveau som i A. Isterningerne i kar B (havisen) skal flyde på vandet. Isterningerne skal altså ikke hvile på bunden af karet.

Vand hældes i og repræsenterer havet
  • Brug pennen til at markere vandstanden på ydersiden af hvert kar. 

  • Notér klokkeslættet i Tabel 1. 

Vandstanden markeres med en streg

Lad varmen smelte isen og mål vandstanden 

  • Sæt en lampe hen over hvert kar for at simulere en opvarmning af atmosfæren. 

Forsøgsopstilling med lamper
  • Spørgsmål: Hvad forventer du, der sker med isen? Vil isen i kar A og B smelte med samme hastighed? 

  • Spørgsmål: Hvad forventer du, der sker med vandstanden i kar A og B? 

  • Spørgsmål: Hold øje med hvornår al is er smeltet i henholdsvis kar A og B. Undersøg om vandoverfladen stadig er på niveau med stregen, du lavede ved start. Hvad observerer du? Hvis vandoverfladen har flyttet sig, måler du højdeforskellen mellem vandoverfladen og stregen med en lineal. Højdeforskellen svarer til vandstandsstigningen i karret. Notér vandstandsstigningen (mm) sammen med klokkeslættet i Tabel 1. 

  • Opgave: Forklar hvorfor der er forskelle mellem dine observationer i kar A og B. 

  • Spørgsmål: Hvor på Jorden kan du finde områder, der svarer til henholdsvis model A og B?

  • Opgave: Diskutér, hvor godt din vandstandsmåling repræsenterer virkelige forhold. Begrund dit svar. 
      

Tabel 1. - Download Tabel 1 her

Dato:

Klokkeslæt start:

Navn:

A (gletsjer) B (havis)
Klokkeslæt når al is i karret er smeltet
Vandstandsstigning når al is i karret er smeltet (mm)

 

Billedet viser opstillingen af undersøgelsen ved slut, hvor der ses et tydeligt resultat
Når al is er smeltet, måler du vandstanden relativt til vandstanden ved start (rød streg). Til venstre ses model A (med de sidste rester af gletsjeren for oven), til højre ses model B (hvor havisen er helt smeltet)

3. Arbejdsspørgsmål

  • Ifølge jeres undersøgelse, er i formentlig kommet frem til, at det kun er is på land (som eksempelvis gletsjere), som har betydning for havniveauet. Betyder det så, at havisen ikke er vigtig at holde øje med, når man taler om klimaforandringer og stigende temperaturer?

  • Forklar – ved at bruge eksempler fra din undersøgelse – hvordan en ændring i én del af klimasystemet kan påvirke en anden del af klimasystemet. Tag afsæt i figuren nedenfor:

Hvordan kan afsmeltning af landisen og ændring af havniveau påvirke andre dele af klimasystemet?
  • Vand har forskellige tilstandformer: fast form, flydende form og gasform.

    • Når du befinder dig ved havet overflade, ved hvilke temperaturer ændrer vand så tilstandsform?

    • Hvad ændrer sig ved vands egenskaber, hvis du bevæger dig op på toppen af Mount Everest?

    • I hvilken tilstandsform fylder vand mest? Altså, der hvor fx en liter vejer mindst?

    • Hvilken eller hvilke tilstandsforme er mest relevant at tale om, når det drejer sig om havniveaustigninger? Hvorfor?


Undersøgelsen er udviklet af Inger K. Seierstad ved Cirkus Naturligvis, Københavns Universitet efter indledende idéudveksling med Lektor Sune Olander Rasmussen ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet. Arbejdet er finansieret af Novo Nordisk Fonden. Enkelte elementer er inspireret af en lignende øvelse på isskolen.dk, der lavet af SVALI, PROMICE og GEUS.